Tentoonstelling: Adoptie tussen avontuur en kwestuur in Gent

Afbeeldingsresultaat voor adoptie tussen avontuur en kwetsuurTot 16 april 2017 is er in Museum Guislain in Gent een tentoonstelling over adoptie en de ontwikkelingen door de jaren heen rond adoptiekinderen:

Mozes, Tarzan en Superman: we staan er niet bij stil, maar in populaire verhalen is de hoofdrol vaak weggelegd voor een adoptiekind met bijzondere krachten. Mythes, romans en stripalbums wemelen van de adoptiehelden. De tentoonstelling gaat in op die culturele fascinatie en confronteert ze met historische documenten en actuele vragen. Op welke manier kleurt een afkomst de zoektocht naar een eigen identiteit? Hoe evolueren adoptiepraktijken? Staat het belang van het kind, de wensouders of de samenleving centraal? Hoe verlopen procedures en wat als die ontbreken? Hoe gaan we vandaag om met de trauma’s door gedwongen adoptie?

De veelzijdige, gevoelige geschiedenis van adoptie wordt belicht met documentair materiaal, oude en hedendaagse kunst, literatuur, fotografie, filmfragmenten en getuigenissen. Adoptie. Tussen avontuur en kwetsuur onderzoekt de beeldvorming rond adoptiepraktijken, geeft aandacht aan persoonlijke verhalen en nestelt zich in een actueel debat.

op zaterdag 17 maart heeft het NRC hierover een interessant artikel over deze tentoonstelling geschreven, dat kun je hier lezen.